Lekker dollen en kliederen met de peutertjes in de - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Sanne Malou Lange - WaarBenJij.nu Lekker dollen en kliederen met de peutertjes in de - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Sanne Malou Lange - WaarBenJij.nu

Lekker dollen en kliederen met de peutertjes in de

Door: Sanne Malou de Lange

Blijf op de hoogte en volg Sanne Malou

07 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Wow ongelofelijk, maar vandaag zijn we precies een maand geleden vertrokken naar South Africa, wat vliegt de tijd! Maar gelukkig hebben we nog 5 maanden te gaan! Wil nog zo veel zien en meemaken! LOVING africa already! Wat een land!

Jaa en maandag ochtend was het zover! Wat ik al zo lang op m'n verlanglijstje heb staan gaat nu ook daadwerkelijk gebeuren! Vrijwilligerswerk doen in Africa! Om half negen stond het Stenden busje voor ons klaar! Voor het eerst in my life naar de crèche in de township samen met Maart, exciting!! Er was ons verteld dat het 1 grote chaos was met 40 kleine hyperactieve kiddo's! Haha oeh can I handle that?! Weten niet zo goed wat ze van ons verwachten dus ben echt wel benieuwd, gezonde spanning haha! Andere studenten worden afgezet bij andere projecten, op een schooltje en een ander meisje bij een opvang voor gehandicapte kinderen, wauw mooi werk! Daar heb ik wel respect voor!

Daar zijn we dan, hek wordt open gedaan en daar sta je dan met je krat vol verf, papier, krijtjes en kwastjes! Wat een schatjes om te zien!!!! Netjes op hun stoeltjes, ons allemaal aankijkend met grote ogen, 20 kleine peutertjes in totaal! Werd er helemaal een beetje stil van en wat zijn ze klein!

Dan gaan ze allemaal netjes in een kringetje staan en beginnen ze ineens te zingen, samen met de juf! Zo lief! Nog steeds verlegen maar ze komen een beetje los, Maart en ik staan verwonderlijk te kijken!

Liedjes met Engelse woordjes, en een officieel voorstel rondje! Fluisterend zeggen ze hun naam, nog heel verlegen, de mooiste namen, maar na 1 min kan ik er al geen 1 meer opnoemen! Kleine beproeving! Haha

Ja en dan is het toch echt onze beurt! De kleinere kindjes mogen lekker los gaan met allerlei soorten krijtjes en de wat oudere kiddo's gaan fanatiek aan de slag met de verf! Geloof me ga NOOIT schilderen met peuters hahahahaa hebben we een beetje onderschat! Begon onschuldig maar de verf zat everywhere, op de tafel, ja ook een beetje op de blaadjes waar het hoorde te zitten, op hun kleren op de handen, en ja op mijn broek haha leek meer op een Picasso painting dan op de broek die ik vanochtend had aangetrokken haha! Lekker creatief in de weer! En ze blijven maar roepen 'Missy, missy missy hahaha hilarisch! Iedereen wil geholpen worden, daar een huisje daar een bloempje en ja hartjes zijn ook erg populair! Zo jammer dat je ze niet kunt verstaan, hele verhalen vertellen ze het enige dat ik kon doen was lief knikken;)

Na het crea Bea uurtje, time to platy outside, kiddo's hangen als aapjes aan ons haha volgens mij denken ze dat wij de speel apparaten zijn! Als je er 1 optilt willen ze allemaal haha dat heb ik wel geleerd! Wat een hysterie haha, ongelofelijk! Hoepelen, voetballen, tikkertje, vliegtuigje spelen, aan de rekstok hangen, en hup de zandbak in! Hele work-out dit! Maar wat vinden ze het leuk, allemaal lachen, wat een vrolijke rakkertjes! M'n haar is ook echt een trek pleister, ja orange orange haha iedereen moet er even aan voelen! Heel grappig! Die lachende gezichtjes, je smelt gewoon! Allemaal willen ze high-fiven, handje vasthouden en knuffelen maar! Voel me geel geliefd haha!

Time for lunch! Allemaal hun eigen tasje mee! En stil zijn ze, lekker rustig, wauw! Hebben van alles mee van fruit tot koekjes, drinken en broodjes, chipjes, dat valt me dan weer mee had verwacht dat dat veel minder zou zijn! Waar ik wel van onder de indruk was is dat er gewoon GEEN wc is!!! Plassen allemaal in de hoek van het grasveld! Handen wassen in een emmer met water! Ongelofelijk, kunnen wij ons echt niet voorstellen!

Om half 12 komt het Stenden busje ons weer ophalen, wow vermoeiend was het wel en wat heb ik een respect voor de vrouw die dit zooitje ongeregeld dag in dag uit aan het verzorgen en vermaken is CHAPEAU! Uitgeteld maar voldaan en vol met verf en zand gaan we back to campus! Wat een ochtend! Uitgezwaaid door iedereen 'byebyebyebye' in koor, echt zo lief! Wat een ervaring! En dit mogen we nog 7 weken doen wauw!

Tot de volgende keer! Gaan nu richting Jeffrey's bay voor een heerlijke weekend in het hostel 'Island Vibe', lekker surfen, haha als dat naar goed gaat! Zin in holladijee!

Heel veel liefs vanuit het mooie South-Africa! XXX see you in a while crocodile!

• 07 Maart 2014 - 11:56

Lot:

Goh San,ongelooflijk dat de eerste maand er al weer op zit..raar hè hoe snel de tijd kan gaan.
    Hier is het inmiddels echt lente wat gek is begin maart. En ik heb m'n eigen leeuwen zoals je weet! Toch n beetje een "out of Africa" gevoel.
    Geniet maar van al die die nieuwe ervaringen die je op doet,ik denk dat je daar nog vaak aan terug zal denken.
    Dag lieverd,tot mails!

Lot

• 07 Maart 2014 - 19:24

Nanne En Nell:

Oh meiden, het is echt hartverwarmend bovenstaand verhaal!!! Als ik vannacht aan t werk ben bij onze gehandicapten zal ik mij weer realiseren wat een contrast het is.
    En nu weer lekker weekend vieren. Wilma appte al wat foto,s...te leuk.
    XX van N en N

• 13 Maart 2014 - 12:49

Oma En Opa Geel Uit Bergen:

Hallo lieve Sanne en Maartje.
    Een paar dagen geleden hebben we je mail gelezen met het verhaal over de dag dat jullie met de Afrikaanse kleintjes aan het stoeien zijn geweest. We hebben er verschrikkelijk van genoten en we begrepen wel dat jullie je handen vol hadden aan die kleine rakkers. Zo,n ochtend kom je dan ogen te kort om in de gaten te houden wat ze allemaal om je heen aan het doen zijn. Maar het zal wel een dagje zijn geweest die heel snel voorbij was denken wij, ha.ha.ha. We kunnen ons voorstellen dat zij hun oogjes uitkeken naar je oranje haren en daar moesten ze dan zeker heerlijk met de vingers door heen woelen. Zo zullen ze ook wel graag aan jullie blanken armen hebben willen voelen want dat deden de kinderen in indië ook bij ons. Vooral de chineese kindertjes waren er gek op. Sanne we zullen deze keer ons verhaal niet zo lang maken, maar we gaan zeker weer uitkijken naar je volgende verhalen want alles wat je schrijft is voor ons nieuw en op de manier waarop je het verhaal dan op papier zet is fantastisch. Lieve schatten we hopen dat het een heerlijke tijd blijft voor jullie. Er is van alles te zien en als het goed is gaan jullie er ook nog wat bij leren want uiteindelijk lopen jullie daar toch nog op school al kan je dat soms niet begrijpen. Heel veel dikkers van Oma en Opa en tot schrijfs. ha.ha.ha.
    p.s. Je leuke aanzichtkaart is gisteren ook aan gekomen, erg leuk.

• 14 Maart 2014 - 13:42

Steve En Ditta:

Hoi dames van het grote avontuur,

Inmiddels hebben wij ook wat foto's kunnen bewonderen bij opa en oma op de computer (doorgestuurd van Wilma): erg leuk om te zien.

Vanmorgen Wilma nog gesproken en van jullie nieuwe 'safarie avonturen' bij/van de lodges gehoord.

Wij vertrekken morgenochtend voor 14 dagen naar 'een andere wildernis' nl. de binnenlanden van Spanje om daar de natuur en vooral mooie vogels te spotten.
    De reacties vanuit Alkmaar op jullie gezellige schrijven zal dus wat langer op zich laten wachten.

Veel groetjes en hugs,
    Steve en Ditta

• 18 Maart 2014 - 10:43

Evelyn:

Lieve Sanne,

Wat heb je al veel meegemaakt! Geweldig om op deze manier een beetje getuige te zijn van je avontuur. Je schrijft ook echt zoals je bent, heerlijk.
    Slurp alle indrukken en nieuwe ervaringen maar lekker op.
    Liefs, Evelyn xxxx